Ana içeriğe atla
En

Başarılı BT Kariyeri İçin Geliştirilmesi Gereken Sosyal Beceriler

BT Kariyer

BT kariyerinde sosyal becerilerBT dünyasında, teknik donanım ve becerinin beraberinde, sosyal beceriler de oldukça önemlidir. Uzmanlık ve verimlilik arayışı alanda yaygınlaştıkça, işverenlerin seçim kriterleri de giderek değişmektedir.
Gelişmiş sosyal beceriler; iç ve dış müşterilerin yanı sıra, çalışma arkadaşları ile olan ilişkilerde de  ön plana çıkan özelliklerden olmaktadır. Bu yüzden sadece teknik konulara odaklanmak yerine sosyal becerilerde etkinlik kazanmak, gelecekteki kariyer planlarınız için faydalı olacaktır. Bu konudaki genel başlıkları; öz farkındalık, etkileyicilik, müzakere ve toplantılarda iletişim olarak belirtebiliriz.

Öz Farkındalık
Öz farkındalık, kendinizi tanımak ve yarattığınız etkiyi bilmektir. İstediğiniz şeyleri başarmak için kendinize gerçekçi hedefler koymalı ve ölçülebilir planlar yapmalısınız. Buna benzer olarak, kendinize net sorular sorarak öz farkındalık durumunuzu ortaya açıkça koymanız faydalı olacaktır. Kendinizi tartmak ve gelişime açık olup olmadığınızı değerlendirebilmek için cevaplayabileceğiniz birkaç sorunun örneklerini şu şekilde sıralayabiliriz:

İş yerindeki arkadaşlarınıza uygun ve yerinde karşılıklar verebiliyor musunuz?
Özellikle olumsuzluklarla karşılaştığınızda tepkilerinize ne denli hakim olabiliyorsunuz?
Kızgınlık veya hayal kırıklığı yaşadığınızda kendinizi nasıl sakinleştirirsiniz?
İş arkadaşlarınız size güveniyor mu?

...

Etkileyicik
Etkileyicik başlığı; yazılı/sözlü hitap, sosyal ilişkiler gibi toplu ve birebir ilişkilerle bağlantılı olarak incelenebilir.

Hitap Becerisi: BT çalışanları RFQ dili kullanmaya ve sistem dokumanları yazmaya alışkın olduklarından, teknik olmayan konulardaki yazım ve hitabet becerileri geri planda kalmış olabiliyor. Oysa iş dünyasında baktığımızda BT çalışanlarının giderek daha ön planda yer aldıklarını görmekteyiz. Bu açıdan baktığımızda  iyi bir kariyer planı için hitap becerisinin geliştirilmesi faydalı olacaktır.  
Teknik konulardan uzak olan bir dinleyici kitlesine;  spesifik bir konuyu yalın, anlaşılabilir ve ilgi çekici olacak şekilde sunabilmek veya yazıya dökebilmek, bu beceriyi geliştirici çalışmalara bir örnek oluşturabilir.

Sosyal İlişkiler: Genele baktığımızda, iş hayatımızın büyük çoğunluğu masabaşında ve özellikle bilgisayar karşısında geçmektedir; ancak bu durum bir süre sonra sıkıcı hale gelebileceği gibi,  kariyer seçenekleriniz için etkinliğinizi de köreltebilir. Sosyal faaliyetlerde etkin olmak hem kendiniz hem de  kariyer planlarınız açısından olumlu olacaktır. Örneğin farklı departmanlardan insanlarla sosyal ilişkiler kurabilmek; aynı zamanda, iş yerinizin genel durumunu, vizyon ve hedeflerini daha kolay özümsemenizde faydalı olacaktır.

Müzakere ve Toplantılarda İletişim
BT toplantı İş hayatınızda yaptığınız her türlü  görüşmenin başarısında  iletişim becerisinin rolü ön plana çıkmaktadır. Kolay ve etkili iletişim için ilk adım, müşterek noktada buluşmaya çalışmaktır. Karşılıklı anlaşma ve kazanç isteği içerisinde olduğunuzu karşınızdakine hissettirmeniz, kritik bir konudur.

Karşılama: Bilindiği gibi ilk intiba çok önemlidir. Bundan yola çıkarak; katıldığınız bir toplantıda uygun bir karşılama yapabilmek, bu intibanın yaratılması açısından çok önemli olmaktadır. Bir araya geldiğiniz kişileri karşılama şekliniz, iletişim kurma yolunuzun olumlu ve yapıcı olması, rahat ve açık bir toplantı ortamı yaratmanızı sağlar. Böylece toplantıya başarılı bir başlangıç yapmış olursunuz.

Aktif Dinleme: Gün içerisinde teknik işlerle boğuşan BT çalışanları, iç/dış müşteriler ve çalışma arkadaşlarından gelen problemlerin dile getirilmesi konusunda sıkıntı yaşayabilmektedirler.  Aktif dinleme yapmak bu sıkıntının giderilmesine büyük ölçüde yardım edecektir. Aktif dinlemenin en bilinen yolu, karşıdaki kişinin sözünü bitirmesini sabırla beklemek, durumu açıklığa kavuşturmak için konuyu özetlemek ve destekleyici bir tavır takınarak uygun sorular sormaktan geçmektedir. Aktif dinleme becerisini geliştirmek; iletişimin kuvvetlenmesi ve sorunların daha kolay aşılmasını sağlarken, aynı zamanda iyi iş ilişkiler oluşturulmasına da olanak sağlayacaktır.

Açıklayıcı İletişim Kurma: İlgi alanı teknoloji olmayan veya teknik terminolojiden uzak kişilerle terimsel konuşmak, onları konuşmadan uzaklaştıracak, iletişim sıkıntısı yaşanmasına yol açacaktır.  Dolayısıyla konuşmalarınızda, herkesçe bilinen terimleri kullanmak ya da konuşmanızın içeriğinde yer alan DNS, VOIP, DECT, PBX, FCT, gibi kelimeleri açıklamanız gerekecektir.

Bu Yazıyı Okuyanlar, Bunları da Okudu:
BT Danışmanlarının Dikkat Etmesi Gereken 5 Nokta
Takım Çalışması İçin Tümleşik İletişim
BT Çalışanlarına 6 Zaman Yönetimi Önerisi
Kaynaklar:
Acs
Apesma
Tech Republic

Diğer Bloglar